lørdag den 26. marts 2011

Skjorten, del 2

Nu er jeg blevet færdig med mit mønster, og jeg har klippet skjorten ud.


Denne skjorte er lidt svær at sy, den har to ting som kræver tålmodighed og lidt øvelse. Halsen med stolpelukning og slidsen i manchetten. jeg vil her vise hvordan jeg har syet slidsen i manchetten.
Jeg klipper mit kantebånd ud, og det er selvfølgelig klippet på skrå.
Jeg lægger kantebåndets retside mod stoffets vrangside, i slidsen og syr med 5 mm sømrum. Det er vigtigt at man syr forbi den op klippede slids.

for at jeg kan vende mit kantebånd over på den anden side af slidsen, må jeg klippe med en lille spids saks til 2 mm før nålen.
Det er vigtigt at men ikke klipper helt på til nålen for så ødelægger men slidsen.
Jeg vender kantebåndet over på den anden side af slidsen, og hele tiden er min nål nede i stoffet. Jeg syr nu ned med 5 mm, som på den anden side.

Nu skal der stryges, og jo mere grundig du er med det, jo nemmere er det at sy.
Her kan man se at jeg har foldet det første gang. det skal foldes yderlig en gang.


Kantebåndet skal foldes, så det ligger lige ved den første stikning. Nu skal der laves en stikning som ligger lige inde på kantebåndet. 

Her ses den færdige slids, med manchet.

Billede af halsen med stolpen.



Og så den færdige skjorte.


Jeg er endt med at være rigtig godt tilfreds med min sommerskjorte, og glæder mig til at gå sommeren i møde i den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar